کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

1402/10/26

در دوران بارداری حجم خون افزایش می یابد در نتیجه برای ساخت گلبول های قرمز بیشتر، به آهن و ویتامین بیشتری نیاز است. میزان پایین آهن می تواند باعث کم خونی شود. این امر غیر طبیعی تلقی نمی شود تا زمانی که تعداد گلبول های قرمز خون شما خیلی کمتر از حد نرمال شود.

کم خونی در بارداری چیست؟

تعاریف  کم خونی در زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار متفاوت است و حداقل غلظت هموگلوبین در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. با این حال، داشتن آستانه ای برای تعیین وجود و شدت کم خونی مفید است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) و کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان (ACOG) کم خونی در بارداری را به شرح زیر تعریف می کنند:

  • سه ماهه اول - هموگلوبین کمتر از11 گرم در دسی لیتر (تقریباً معادل یک هماتوکریت کمتراز33 درصد)
  • سه ماهه دوم - هموگلوبین کمتر از10.5 گرم در دسی لیتر (هماتوکریت تقریبی کمتر31 یا 32 درصد)
  • سه ماهه سوم - سطح هموگلوبین کمتر از10.5 تا 11 گرم در دسی لیتر (هماتوکریت تقریبی کمتراز33 درصد)
  • پس از زایمان - هموگلوبین 10 گرم در دسی لیتر (هماتوکریت تقریبی کمتر از30 درصد)

این ارزیابی ها باتوجه به کات آف هموگلوبین استاندارد در بارداری وسابقه شرح حال هموگلوبین پایه مادر در زمان قبل از بارداری است. برخی از افراد ممکن است، از میزان  کات آف کاهش قابل توجهی داشته باشند و برای تعیین علت کاهش  نیاز  به ارزیابی بیشتر است. به عنوان مثال: برای فردی با هموگلوبین پایه 14 گرم در دسی لیتر که به 11 گرم در دسی لیتر همراه با ماکروسیتوز کاهش می یابد، بررسی تعداد رتیکولوسیت ها و آزمایش کمبود ویتامین B12 و فولات منطقی است.یا برای فردی که هموگلوبین پایه 14 گرم در دسی لیتر دارد و بدون ماکروسیتوز به 11 گرم در دسی لیتر کاهش می یابد، آزمایش فقر آهن و کمبود ویتامین B12 و فولات منطقی است.

علت کم خونی در بارداری چیست؟

در دوران بارداری می توانید به انواع مختلفی از کم خونی مبتلا شوید. علت بر اساس نوع آن متفاوت است.

Anemia of pregnancy(کم خونی در بارداری)

در دوران بارداری، حجم خون افزایش می یابد. این بدان معناست که برای ساخت گلبول های قرمز بیشتر به آهن و ویتامین بیشتری نیاز است. اگر آهن کافی نداشته باشید، می تواند باعث کم خونی شود. این غیر طبیعی تلقی نمی شود مگر اینکه تعداد گلبول های قرمز خون شما خیلی کم شود.

نارسایی کمبود آهن

در دوران بارداری، کودک شما از گلبول های قرمز برای رشد و نمو، به خصوص در 3 ماه آخر بارداری استفاده می کند. اگر قبل از بارداری گلبول های قرمز اضافی در مغز استخوان خود ذخیره کرده اید، بدن شما می تواند از این ذخایر در دوران بارداری استفاده کند. زنانی که ذخایر آهن کافی ندارند ممکن است به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا شوند. این شایع ترین نوع کم خونی در بارداری است. تغذیه خوب قبل از بارداری برای کمک به ایجاد این ذخایر مهم است.

کمبود ویتامین B-12

 ویتامین B-12 در ساخت گلبول های قرمز و پروتئین مهم است. خوردن غذاهایی که از حیوانات تهیه می شود، مانند شیر، تخم مرغ، گوشت و مرغ می تواند از کمبود ویتامین B-12 جلوگیری کند. زنانی که هیچ غذای حیوانی (گیاهخواران) نمی خورند بیشتر در معرض کمبود ویتامین B-12 هستند. وگان های سختگیر اغلب در دوران بارداری نیاز به تزریق ویتامین B-12 دارند.

کمبود فولات فولات (اسید فولیک)

یک ویتامین B است که با آهن کار می کند و به رشد سلولی کمک می کند. اگر در دوران بارداری فولات کافی دریافت نکنید، ممکن است دچار کمبود آهن شوید. اسید فولیک در صورتی که قبل از بارداری و در اوایل بارداری مصرف شود، به کاهش خطر تولد نوزادی با نقص‌های خاص مغز و نخاع کمک می‌کند.

کم خونی پس از زایمان

در شرایط پس از زایمان، ارزیابی پارامترهای آهن ممکن است معنی دارتر از غلظت هموگلوبین باشند. دوزهای آهن خوراکی بین 40 تا 200 میلی گرم آهن المنتال در روز است  به دلیل تشخیص اینکه دوزهای بیشتر و مکرر ممکن است اثرات سوء  بدون بهبود  در افزایش جذب آهن داشته باشند، تمایل به استفاده از  حداقل دوز در این محدوده و همچنین دوزهای جایگزین روزانه وجود داشته است . ما با این محدوده دوز موافق هستیم و اغلب 60 میلی گرم آهن المنتال تجویز می کنیم. 

با این حال، ما دوز را یک روز در میان (یا دوشنبه ، چهارشنبه و جمعه) به جای روزانه می دهیم ، بر اساس شواهدی که نشان می دهد دوز  خوراکی  روزانه( سه بار در هفته) باعث بهبود جذب آهن  و همچنین بهبود تحمل می شود. در مقایسه با دوزهای مکرر (مانند یک بار در روز یا سه بار در روز) ، دوز  جایگزین  روزانه باعث بهبود جذب آهن و کاهش عوارض گوارشی در زنان غیر باردار می شود  جذب ممکن است با مصرف همزمان ویتامین C با آهن و یا اجتناب از قهوه ، چای و شیر در زمان مصرف مکمل آهن بهبود یابد.

درمان کم خونی در بارداری

ویتامین های دوران بارداری معمولا حاوی آهن هستند. مصرف یک ویتامین قبل از تولد حاوی آهن می تواند به پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن در دوران بارداری کمک کند. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است مکمل آهن جداگانه را توصیه کند. در دوران بارداری روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارید.

www.UptoDate.com

ترجمه وتدوین : راضیه فرقانی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما